Tid

Jag och J diskuterar tid ganska mycket hemma just nu. Ämnet är aktuellt eftersom J går från styrda, schemalagda arbetstider till pluggvardagens mer egendisponerad tid. Och det är ju på gott och ont. Det gäller att lära sig hantera tiden, söka kvalitétimmar snarare än klocktimmar och hitta sin egen optimala lösning. Efter snart 4,5 år som universitetsstudent har jag hittat metoder som fungerar helt okej för mig. Även om man aldrig är helt perfekt. Eftersom jag, förutom förra året, pluggat på distans blir det ännu viktigare att hitta rätt med timmarna. Återigen är lösningen kvalitétimmar.

Som student KAN man (om man är duktig och ambitiös) kliva upp 08.00 på morgonen fem dagar i veckan. Är man en morgonmänniska som både kan tänka och fungera då, visst, grattis. Är man inte en morgonmänniska (som undertecknad) kan detta snarare vara destruktivt. Det tar flera timmar innan huvudet är igång och eftersom man kämpar med både läsning och den egna tröttheten går det ut över effektiviteten. Bättre då att sova till 11 om det passar bättre och kanske jobba en timme senare på kvällen. Eller så kanske man bara är väldigt effektiv när man är utsövd och konkret kanske behöver lägga ner färre timmar för att uppnå samma resultat. För min egen del körde jag som bekant ett morgonpass i morse, trots att jag är extremt trött, och jag var lite skeptiskt till att passet "stal" så mycket av min morgontid. Med träning, dusch, mat och allt sånt var jag igång med skolarbetet först vid 12. Bortkastad dag? Nej. De tre timmarna jag hittills jobbat med skolan har varit supereffektiva och kanonbra. Tror att resultatet varit detsamma om jag klivit upp 8 och jobbat enbart med skola faktiskt.

Återigen handlar det om kvalité. Om effektiv tidsdisponering snarare än klocktimmar. Köra flextid med sig själv med konkreta arbetsuppgifter snarare än faktisk tid på agendan. Vara korttidseffektiv snarare än långtidsslö. Typ.

Vet inte om det är en direkt koppling, men som "lärare" (om några månader kan jag titulera mig lärare på riktigt, även om jag fortfarande har en ämnestermin kvar) är jag generellt negativ till hemläxor av traditionellt format. Är man som elev i skolan hela dagen, går på alla lektioner och jobbar flitigt där, finns inget behov för extrauppgifter. Löser man de uppgifter man ska göra i skolan, oavsett om det är två sidor i matteboken eller ett referat, bör man inte behöva jobba mer hemma. Då kan man vara ledig. Om man däremot är lite ointresserad eller ineffektiv under skoldagen, då bör man ta hem och göra färdigt uppgifterna. Men som läxsystemet ser ut i många fall blir det allmäna läxor för hela klassen oavsett hur bra man jobbat. Gruppbestraffning eller en metod för lärarna att "hinna" med mer undervisning än den schemalagda. Jag säger inte att det alltid är så, men läxor av den här typen är rätt vanliga. Och det tycker jag är fel. Jobbar man bra på sin arbetsplats eller skola, dvs hittar man kvalitétimmarna där, ska man inte behöva göra någonting mer den dagen. Så tänker jag och med detta sagt belönar jag min flitiga dag med ett stycke Prison Break-avsnitt nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0