Ang. legfrågan

Ser på Argument just nu, handlar om den gamla gubben som inte fick köpa lättöl eftersom han inte visade legitimation, trots att han verkligen ser ut att vara gammal som graven och således över 18. Görel-kvinnan från Iogt-nto tycker att man konstant ska be om legitimation, oavsett ålder medan gubben och en kille från MUF tycker att det är precis lika absurt som det låter. Hur som helst så får det mig att tänka på följande anekdot från i somras:

Vi var på Öland en vecka, jag och pappa var ute och tog en morgonpromenad med Steven (hunden). Eftersom det var mitt i sommaren och semester hade jag bara en liten börs (haha, vilket tantord, men det var verkligen en liten börs) med småpengar i. Efter promenaden kommer vi till Ica och pappa ber mig kila in för att köpa snus (till honom) och mjölk så väntar han ute och håller i hunden.

Till saken hör att jag, när jag jobbade på öb, hade ganska roligt åt minderårigas försök till köp och de ursäkter de rabblat fram. Ofta var det väldigt genomskinligt, och det här var i samma nivå. För naturligtvis frågade kassörskan om leg (trots att jag är 22!)

Jag: "Eh...nä...den har jag inte med mig"
Kassörskan: "..."
Jag: "Eh...men...det är till pappa....och han står ute med hunden....."
Kassörskan: "Jaha."

Och så fick jag handla. Trots att det lät som den sämsta bortförklaringen genom tiderna. Lika roligt var det när jag åkte buss till Stockholm sist och biljettkontrollanten kläckte följande fras:

"Har du någon handling som styrker det rabatterade priset?"

Och till saken hör att 1; på den här resan kostade det lika mycket, oavsett om man var student eller "vanlig" och 2; tjejen som frågade var kanske 19 och det kändes knappast naturligt med det ordvalet. Dock mycket komiskt. Såklart.

Kommentarer
Postat av: AA

mahaha. jag får alltid visa leg när jag köper cigg, men när jag nyss fyllt 20 o var på bolaget med min 34-to-be-kusin så fick HAN visa leg och INTE jag. han fick dessutom visa leg för att köpa snus när han var 29. eller. han blev nekad för han hade inget leg. så han fick skicka in sin brorsa som var ute o tankade. lite gott man mår då!? fast att se ut som 17 när man är 22 är inte kul :(

hur gick tentan!?

2007-11-09 @ 10:16:02
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com
Postat av: AA

amen to that. jag fick C på grammatiktentan. det känns surt! i alla high school filmer är man ju idiotförklarad om man får lägre än B :(

2007-11-09 @ 10:33:02
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0