Brilleslange

Sitter och tentapluggar vilket i vanlig ordning innebär att jag lär mig precis fel saker. Eller snarare att jag snappar upp precis fel saker. Som ordet Brilleslange på norska (glasögonorm), mycket roligt. Bra mycket skojigare och användbart än att veta vilket år Ivar Aasen uppfann nynorskan. Ungefär. Frågan är emellertid vad som kommer på tentan i morgon.

Har jag nämnt hur mycket jag hatar salstentor? Nä. Antagligen inte eftersom det är helt omöjligt att i ord beskriva detta vidriga fenomen. Tacka vet jag hemtentor, men naturligtvis har vi inte en enda sådan i höst vilket reducerar chansen att faktiskt lära sig någonting, inte bara mata in information i mängder och hoppas att något fastnar. Hittills har jag dock aldrig kuggat på en salstenta (men väl hemtenta...grammatikhelvetet) så egentligen ska jag väl inte säga någonting. Men ändå. Hat, hat, hat.

Just nu sitter jag även och lyssnar på en julskiva (don´t ask) och i kombination med snön som faktiskt ligger kvar känns det extremt juligt. Jag får anstränga mig till det yttersta för att inte rusa ner till Ica och manihandla glögg, pepparkakor, julmust. Och saffransgifflar. I min version av himmelen badar man i saffransgifflar. Men jag har lovat mig sjäv att inte äta en enda innan första december. Traditioner osv. Precis som att jag och syrran bara tillåter oss att se Edward Scissorhands i december. Trots att det är en av våra favoritfilmer. Fick se Death Proof igår istället. Fortfarande hysteriskt bra.

Knät känns för övrigt okej efter combaten igår. Småömmar dock, men går att böja utan problem vilket är bra. Frågan är hur det reagerar på måndagens innebandy.

Slutligen; vem fan kom på danskarnas räknesystem med halvfjerds och liknande? Det måste ha varit en fyllegrej. Precis som allt i danmark. Bästa sättet att fixa den danska delen på tentan är antagligen att smuggla med sig lite (läs: mycket) sprit till tentan så man får ett danskt, sluddrigt uttal och således kan skriva av uttalet. Danska i ett nötskal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0