Mitt i ett språkkontinium

Gud så fint det låter. Språkkontinium. Vi snackade en hel del om det under den senaste inneveckan när delkursen Nordiska Språk introducerades. Det innebär helt enkelt att man, som en del av ett språkkontinium, kan förstå varandra och prata på sitt eget språk när man träffas. Som en enda stor, vacker, världsfamilj. Fast i ärlighetens namn fungerar det ju så där, när jag åker båt mellan danmark och sverige eller tyskland och danmark fattar jag aldrig ett ord av brölspråket danska. Hur mycket jag än försöker går det inte att uppfatta orden som annat än redlöst sluddrande och jag har börjat ge upp. Hur som helst har jag idag, istället för att vara duktig och sköta mina studier, jobbat lite med speladministration och tagit del av ett språkkontinium där! Ubi Soft sitter i Danmark och när jag pratar med pölsemann...nä, pr-människan från danmark, via mail gör vi det på svenska och danska. Och båda förstår! Så fint! Nu ska jag ta tag i de nordiska barnböckerna, inspirerad av mailframgångarna :)

Kommentarer
Postat av: AA

weiwiei! du läser nordiska språk! vem har du!?

2007-10-23 @ 09:42:28
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com
Postat av: AA

oooh. brucan! hoppas du får många glada smileys! :D

2007-10-25 @ 11:36:46
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0