C-uppsatsämne spikat

När jag, halvt i panik pga tidspress och att datorns batteri höll på att dö, utan problem lyckades slänga ihop fyra sidor inlämningsuppgift på planet mellan London och Sverige, slog det mig att ämnet kanske skulle kunna utvecklas. Det kanske skulle kunna bli min C-uppsats? När jag således kammade hem ett B på uppgiften samt fick kommentarer om att ämnet skulle kunna utvecklas till uppsats blev saken klar. Jag frågade snällt om jag fick skriva en uppsats och visst fick jag det. Så nu är c-uppsatsen typ spikad och jag kommer förmodligen kunna börja jobba med den redan om några veckor. Vad jag ska skriva om?

Barnböcker såklart! Dock slängde jag min Astrid Lindgren-teori då det skulle bli för bökigt att påvisa någonting. Istället fokuserar jag på Harry Potter och barnfantasy. En intertextuell analys som tittar på likheter för genren och andra verk. Sagan om Ringen, Narnia, Mio min Mio osv. Det är ganska enkelt att se likheter. Tittar man på bakgrunden för Mio och Harry är likheterna nästan fåniga. Föräldralöst barn bor hos eeeeeeelaka människor. Livet är piss och man hatar allt. Men när man når en viss ålder får man (efter att ha träffat en man i skägg) vetskap om en magisk, parallellvärld där man är betydelsefull. Man lär känna sina föräldrar (typ i alla fall för Harry) och lyckas till slut rädda världen istället för att vara mobbad. Man kan lätt se likheter även med Narnia och Bröderna Lejonhjärta här. Dvs usel skitvärld där man inte är av stor vikt, men i det magiska landet är allt så mycket bättre. Även om man når det genom att dö eller kliva in i en garderob. Man skulle även kunna - vilket jag dock inte ska göra i min uppsats - skapa en hel del teorier om att även Mio dör och kommer till någon slags Nangijala-liknande dödsvärld i Landet i fjärran. Och där skulle man även kunna diskutera varför A. Lindgren alltid vill skapa onda dödsriken man kan drömma mardrömmar om. Men. Det är annan fråga. Kanske för magisteruppsats ;)

Kommentarer
Postat av: Angelica

Grr!! Jag sitter fortf o tragglar med B!! Den ska vara inne strax efter jul! :(

2008-11-07 @ 14:55:15
URL: http://supergirlsdontcry.wordpress.com
Postat av: Jayzee

Ahhh! Begreppet "intertextuell analys" drabbade mig med ett svårbeskrivligt välbehag. Första gången på flera år som jag faktiskt blivit sugen på att bli student igen.

2008-11-07 @ 15:51:56
URL: http://jayzee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0