Gårdagens arkiv

Spännande dag igår. Hängde på arkivet innan det blev semellunch med syster. Dels fick jag mycket matnyttigt till uppsatsen, men jag hittade även minst lika mycket roliga saker där man kan se att det hänt en del från 1918 till idag.

Som:

I början av 1918 när man ansöker om att få inköpa en ambulansautomobil

En elev som söker praktikplats avslutar brevet med "med utmärkt högaktning" (den ska jag lägga in i mina mail framöver tror jag)

När man diskuterar om en sjuksköterska ska få högre lön låter det så här: "måtte få komma i åtnjutande av ökad avlöning med 10 kronor i månaden"

När man ville ha semester skrev man "vördsamt anhålla om semester" i ett personligt brev

En av eleverna hade detta som betyg från en utbildning:
Uppförande: Berömlig
Flit: Berömlig
Praktisk duglighet: Godkänd


Dessutom fanns det i folkskolan obligatoriska ämnen som Innanläsning, biblisk historia, katekes, sång, frihandsteckning, uppförande och flit.

Brev till fattigvårdsstyrelsen:
"Härmed anhålles vördsamt att styrelsen ville bereda plats på inrättningens sjukavdelning för Hildur Erikssons gosse Helge, som är af doktor Holmblad förklarad vara idiot"

Brev från en kvinna till fattigvårdsstyrelsen som vill ha en lägenhet som snart blir ledig.
"Jag begär ju inte att få disponera rummet ensam utan delar gärna rum med annat ordentligt fruntimmer"

Brev från Telefonverket till fattigvårdsstyrelsen som pekar på att man överstigit abonnemangets begränsningar och därför måste betala mer. En telefonräkning från 1918 alltså, dock lite mer hövlig.
"Härmed har jag äran meddela att det antal samtal som utväxlats från eder ovan angivna telefonapparat numera överstiger...."

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hahahaha. Vilken uppsats är detta till?

2009-02-12 @ 11:48:32
URL: http://supergirlsdontcry.wordpress.com
Postat av: Sofia

Historia B. Fast min uppsats handlar egentligen inte om någonting av det här. Den handlar om spanska sjukan och döden, seriöst värre ;)

2009-02-12 @ 13:27:12
URL: http://soffipro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0