Sortering

Jag vann en viktig seger igår. Det gäller DVD-filmer och sortering. I alla andra fall (cd-skivor och tv-spel) är bokstavsordning den enda tänkbara lösningen. A-Ö med undergrupperingar i tid. Äldre skivor före yngre och så vidare. En självklarhet vi inte riktigt behövt ta itu med.

Annat är det med filmer. Där vill jag inte ha bokstavsordning. Jag vill sortera efter tema. Känsla. Någon form av luddig genre. B-skräckisar med b-skräckisar, charmiga komedier med charmiga komedier (ej att förväxla med flamsiga eller dråliga komedier) och speciella filmmakare (Burton, Kubrick) i egna fack. Kortfattat en sortering man enbart kan göra om man sprider ut alla filmerna framför sig för att sedan se vad som dras till vad.

Och. Eftersom hela golvet i spelrummet är täckt av dvd-filmer kan man ana att jag har vunnit. Det blir temasortering på dvd-filmerna och jag jublar hela vägen till hyllan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0