Ett år kvar snart

Ju mer jag tänker på det, desto konstigare känns det. Jag har ett år kvar av skolan nu, sedan är jag färdig. Utbildad gymnasielärare i Svenska/Historia. Med behörighet och allt. Fem års pluggande färdigt. Rätt häftigt. Även om jag förmodligen kommer läsa någonting mer på sikt. Får jag inte något jobb när jag går ut (vilket dessvärre är rätt tänkbart i väntan på den stora pensionsboomen) kommer jag söka magisterutbildningen för littvet eller historia. Om jag inte läser den ettåriga journalistlinjen för akademiker bara för att fixa ordentlig journalistbehörighet också och på så sätt kunna sluta kalla mig låtsatsjournalist. Men det får vi se hur det blir med.

Till hösten blir det dock pedagogik. Jag skulle ljuga om jag sa att jag verkligen ser fram emot det. Eller ja, jag tror det kommer bli roligt att skriva examensarbetet tillsammans med Flitiga Sara och jag tror praktiken blir rolig. Tror dessutom inte att kurserna kommer vara så tunga, åtminstone inte i jämförelse med förra höstens dubbelpluggande av tuuuuunga Historia A och littvet C. Det är examensarbetet och en kurs som heter Människa och Miljö. Mer är det inte. Så därför har jag faktiskt sökt ett extrajobb. Ett till. Håller alla tummarna för det och lovar att avrapportera om det går vägen.

Sedan till våren, den sista terminen, blir det Historia C. Uppsats och några andra kurser. Känns spännande och jag ska försöka hitta ett bra ämne redan under hösten. Är lite sugen på att skriva om någonting Hälsinglandrelaterat. Gillar Hälsingland på många olika sätt och det känns som en intressant region. Eventuellt kanske jag kollar lite på utvandringen därifrån eller någonting i den stilen. Eller letar häxor i Hårga ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0